PSD program uposlio 1.500 ljudi

Niz aktivnosti korisnih za unapređenje domaćeg turizma ostvaruje poslednjih godina Program razvoja privatnog sektora u jugozapadnoj Srbiji (PSD), koji finansira švajcarska vlada preko Švajcarske agencije za razvoj i saradnju, a sprovodi užička Regionalna razvojna agencija ”Zlatibor”. Prema saopštenim podacima, PSD program je od 2009. godine doprineo da čitav turizam Srbije poveća profit za preko 15 miliona švajarskih franaka, a direktno ili indirektno je kroz njega uposleno preko 1.500 ljudi.
Po rečima Darka Đurovića, rukovodioca PSD programa i zamenika direktora RRA ”Zlatibor”, nekoliko značajnih poduhvata preduzeto je poslednjih godina u korist povećanja turističkog prometa, zaposlenosti u turizmu i tradicionalnih proizvodnji. I to uz stalno osluškivanje potreba tržišta i dobru saradnju sa svim učesnicima posla.
– Razvili smo, u saradnji sa Udruženjem hotelijera i restoratera Srbije ”HORES”, nove obuke na radnom mestu koje su doprinele povezivanju nezaposlenih sa poslodavcima. Kadrove koji su nedostajali hotelijerima(konobari, kuvari, pekari, poslastičari, sobarice i druge) obuhvatili smo programom obuka osmišljenih u skladu sa potrebama poslodavaca. Počeli smo iz zapadne Srbije, pa proširili i na druge delove države. Oko 600 uglavnom mladih je obučeno, a preko 300 potom zaposleno. Mladi bez posla došli su do radnog mesta, hotelijeri do nedostajućeg kadra, a turisti do bolje usluge – kaže Đurović.
Po njegovim rečima, kvalitet turističke ponude Srbije unapređen je i razvojem degustacionih centara za prijem individualnih i organizovanih grupa turista, zahvaljujući čemu su proizvođači tradicionalnih proizvoda prvi put uvedeni u turističku ponudu Srbije. Tako sada u Mačkatu, na primer, stranci dolaze u degustacioni centar ”Zarić” da vide kako se pravi pršuta i probaju suvomesnate proizvode. Sve više ih je i u centru za proizvodnju čuvene rakije ”BB klekovača” u Bajinoj Bašti, kod grnčara Tešića u Zlakusi, u mlekari ”Krin” u Rožanstvu i drugim gde je tradicionalnu proizvodnju i zanate sada moguće videti na delu.
– Takođe, u saradnji sa Ministarstvom turizma, JP ”Putevi Srbije i Turističkom organizacijom Srbije obeležili smo turističke lokalitete i proizvođače tradicionalnih proizvoda u zapadnoj Srbiji. To je povećalo interesovanje gostiju i ujedno podstaklo izradu master plana, prema kome će turističkom signalizacijom biti obeležena cela teritorija države. Razvijena je i mobilna aplikacija ”audio vodič kroz Srbiju”, koja uz audio zapis sadrži fotografije i opise lokaliteta, kao i lokacije na mapi i kontakte koji mogu biti korisni tokom putovanja – dodaje rukovodilac PSD programa.
Odavde je, posle niza sastanaka sa predstavnicima prosvete i turizma te obavljenih istraživanja, pre tri godine pokrenuta inicijativa za promenu termina zimskog školskog raspusta. Tu inicijativu prosvetne vlasti su uvojile, pa je turistička sezona produžena do sredine februara kada ima najviše snega. Time je, sumira Đurović, ostvarena korist od zdravog boravka đaka na snegu, bolja zarada za turističke centre i naša skijališta u koje je država uložila velika sredstva. On napominje da je PSD turističkoj privredi doneo i dodatni profit zahvaljujući povećanju stranih turista (posebno Rumuna) privučenih novim kampanjama zajedničkog nastupa Zlatibora i Kopaonika na inostranom tržištu.
– Motivi svega ovoga su razvoj i zapošljavanja, s tim što je bitno osmisliti kako postojeće probleme otkloniti i primeniti svima korisne inovacije. Švajcarska vlada je jedan od najvećih donatora u Srbiji, mi smo jedan od programa finansiran tim sredstvima, a pred našim turizmom je i nastavak ove saradnje – najavljuje Darko Đurović.Posao_u_hotelima_i_za_mlade_konobare_zahvaljujuci_PSD_programu,_foto_S.Jovicic

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *